2008-12-08

Svar på Artikel om förbjud Motorsport av miljöskäl.

Förbjud Ludvika!!

När jag såg Olle Nelsons rubrik ”Förbjud Motorsport” blev jag skräckslagen. Men så erinrade jag mig att detta ju inte gäller Speedway, som ju går på Metanol. Det kändes härligt att veta att denna spännande och underbara sport kommer att leva länge.

Sedan slog det mig att Olles problem med motorsport snarare gäller publiken, som i de fall, då arenan inte har anslutning till Tunnelbana eller spårvagn, tvingas åka bil dit. Problemet gäller ju alla sporter. Ja egentligen gäller Olles problem alla evenemang utan anslutning till Tunnelbana eller spårvagn.

Riktigt illa blir det om man tittar på Ludvika. Det är ett nöje att bo i Ludvika. Boendet är nöjesrelaterat. Med den definitionen kan Olle alltså byta ut ”motorsport” mot ”Ludvika” och publicera samma artikel igen. De långa transporterna till och från Ludvika är en ekologisk katastrof. Det glesa boendet slukar fossila bränslen. Det är inte bara ett oekonomiskt sätt att leva, det är dessutom synnerligen oekologiskt.

Genom en kraftig Glesbygdsskatt bör man så snart som möjligt överföra dessa människor, till ett både ekologiskt och ekonomiskt rätt boende, i något storstadsområde och på sikt bör man kunna förbjuda Ludvika för permanent boende.

Eller?

Inga kommentarer: