2008-12-08

4/12 Debatt på Riksdagshuset med Alexander Bard och Ewa Dahlgren om IPRED

Jag tog mig till Riksdagshuset för att höra Folkpartiets hearing om IPRED, fildelningslagen.

Gemensamt skrek resp. grät musikerna Bard och Dahlgren RÄDDA UPPHOVSRÄTTEN, men menade ”rädda mediamonopolet”. De har, som många andra musiker, sålt sina själar, sin musik och sina upphovsrätter till monopolisterna. Fast ordet ”mediamonopol” nämndes aldrig under hearingen. Trots att det är mediamonopolet som är problemet.

Sedan 50 talet förhindrade skivbolagen att vi fick höra Elvis eller Johnny and the Hurricanes på radio. Vi fick bara höra ”Fiolen min” med Postflickorna. Tack vare Radio Luxemburg, -Nord och -Syd, fick vi en liten uppluckring av monopolet. Vi fick höra 10 i topp och Pop60. Program som är skivbolagens reklampelare, där ”skivpratare” pratade sönder halva låten.

Fildelningen är den nya Radio Nord, som kanske kan luckra upp monopolet något mer. Därför bör ett liberalt parti inte stå på monopolet sida. Det är viktigare än något annat för marknadsekonomin, att bekämpa monopolen. Monopol är ett hot mot välståndet. Monopol står mot marknadsekonomi, som diktatur mot demokrati.

Mediamonopolet bestämmer hur, när och på vilket sätt vi får lyssna på musik. Monopolisten anser att vi skall gå till Megastore och köpa en CD skiva och spela den på radiogrammofonen i vardagsrummet. Trots att alla lyssnar på musik via telefonen eller MP3 spelaren. Vi skall köpa hela ”album” för 240 kronor, trots att vi bara vill lyssna på en låt, kanske en gång. Vill jag lyssna på Ewa Dahlgren, vill jag ha alla hennes låtar i tre dar, sen radera dem. Det tillåter inte mediamonopolisterna.

På film sidan är det värst. Där har man indelat världen i regioner. Så säker är man på monopolet, att man kan bestämma exakt när, var och på vilket sätt jag skall få se en film. Det kan alltså ta ett år, efter det att jag läst en filmrecension i NY Times nätupplaga, innan jag får se en film. Mediabolagen sänder Oscarsgalan, men tillåter mig inte att se filmerna som är nominerade. Otroligt!

En diktator (Mugabe) avgår aldrig frivilligt, utan försvarar sig med militär och polis. En monopolist släpper inte sitt monopol frivilligt, han tillämpar polis och lagstiftning. Han kriminaliserar den som hotar monopolet.

Det är viktigare för ett liberalt parti att krossa mediamonopolen, än att krossa fildelningen, som ju är det enda som hotar monopolen.

Per Hallerby

Folkpartiet/liberalerna Södermalm-GamlaStan

Inga kommentarer: