2009-10-18

Cityspårvagnen är inne på fel spår

Handelskammaren har med S, i fredagens DN, beklagat sig över att Cityspårvagnen blir dyr och meningslös. Det har rätt, men tänker fel. Det är lätt att säga att man skall förlänga Djurgårdslinjen till Centralen, men det medför stora problem. Ett tillräckligt gravt problem är att ljudet av spårvagnar som går över butikerna under Hamngatan och Klarabergsgatan blir mycket besvärande.

Rätt tänkt är att i stället låta spårvagnen från Djurgården gå Birger Jarlsgatan till Stureplan (och anknytning till Röda linjen); därefter Kungsgatan förbi Hötorget (anknytning till Gröna linjen). Vid Kungsbron får man anknytning till Pendeltågen och längs Flemminggatan får man anknytning till Blå linjen vid Rådhuset och Fridhemsplan/St Eriksgatan.

Med denna lösning slipper man de höga kostnaderna och nästan oöverstigliga problemen med Hamngatan och Sergelstorg. Istället får vi en spårvagnlinje som är betydligt mer användbar och följer shoppingstråket på Birger Jarlsgatan och Kungsgatan, något som Handelskammaren borde glädjas åt. Dessutom blir omstigningarna betydligt lättare än vid T-Centralen som i dag är olidligt trång. Det blir en linje såväl för kommunikation som för Sightseeing.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du skriver "Fridhemsplan/St Eriksgatan". Men du måste mena antingen "Fleminggatan/S:t Eriksgatan" eller "S:t Eriksgatan/Drottningholmsvägen".

Fridhemsplan och S:t Eriksgatan ligger mer än 150 m från varandra.

Hallerby sa...

Jag menar Tunnelbanestationen "Fridhemsplan".