2009-02-28

Återvändsgränder i miljötänkande 2. Batterier.

Batterier
Elbilen är en självklarhet i framtiden. Elmotorns höga verkningsgrad gör att elbilen blir energieffektiv. Driften har ingen negativ påverkan på miljön. Elbilen är ljudlös och med en motor i vart hjul kan man få en oslagbar väghållning. Bilen blir lätt och kan utformas utan tanke på motor och drivlina.

I dag lägger industri och samhälle ned miljarder på att utveckla elbilen. Samtidigt är man fixerad vid återvändsgränden: Batteri. Elektricitet är laddning. Ordet ”ström” för el är missvisande. El strömmar inte. Ju högre spänning, ju finare kablar, ju högre verkningsgrad. Tåg skulle aldrig kunna drivas på 12 eller 24 volt. Battericellen ger 1,3 volt. Efter några miljarders forskningspengar kan man skrämma upp spänningen något. Batteriet är tungt, det bygger på en kemisk process.

Kondensatorn har funnits som en aktiv komponent i hundra år. Kondensatorn används i dag som batteri i satelliter. Kondensatorn kan laddas snabbt och leverera mycket hög spänning. Kondensatorn är lätt och har en stor utvecklingspotential till skillnad från batteriet. Med en utvecklad kondensatorteknik har vi snart eldrivna flygplan, men framför allt bilar.

Lägger vi en kabel i vägarna, kan bilar gå som på räls. Du knappar in destinationen så kör datorer bilen. Rätt hastighet, rätt väg och utan risk för olyckor,

Inga kommentarer: