2009-01-06

Kan man förstå Israel?

Jag har växt upp med ett starkt stöd för Israel. Ändå är det lätt att förstå Palestinierna. De har en hopplös historia, som de inte kan påverka. Konsekvent tas land från dem i form av ockuperat område och bosättningar. Kontroll och oförmåga att röra sig skapar hat mot ockupationsmakten. Resultatet är meningslöst motstånd i form av självmordsbomber och raketattacker.

Det faktum att självmordsbomber inte förekommit på länge, gör troligen att Israel tror att de behärskar situationen. Kanske har man en idé om att nuvarande attack och dödande kan få slut på raketbeskjutningen. Men tar det bort hatet?

Hur kan framtiden utformas? Har Israel visionen att Palestina skall utvecklas till en demokratisk stat med utvecklat skolsystem, omsorg och sjukvård? Vill man att det växer fram en trygg och välutbildad medelklass som skapar ett stabilt samhälle? Skall Palestina få ett starkt försvar, som alla demokratier?

Inget tyder på det. Israel vill att palestinierna skall finna sig i nya bosättningar, finna sig i att vara ett ständigt ockuperat folk, finna sig i att ha begränsad rörlighet, svårigheter att försörja sig, utbilda sig, få sjukvård och omsorg.

Israels agerande tyder på att Israels vision är att palestinierna skall ge upp och upphöra att existera, försvinna från Palestina och låta israelerna ta över hela området.

Både Islam och Judendomen är i grunden religioner som förespråkar tolerans. Det borde kunna finnas en gemensam vision om ett gemensamt demokratiskt sekulärt land, med gemensam politisk struktur. Ett land med individuell frihet och möjlighet att skapa sin egen lycka. Där man gemensamt satsar på att hitta vettiga infrastrukturlösningar, utbildnings- och välfärdssystem.

1 kommentar:

Anonym sa...

En genom årtusenden för hårt åtdragen knut, ett olösligt problem?
Kunde Alexander, kan väl israeler –tycker israelerna. ”Fram med svärdet!
Hoppsan, var det nåt som var inbundet i knuten? Det påminner om blod, men det kan det ju inte vara. Knutar blöder ej...” tycks svärdbäraren säga. /V.