2013-09-18

Skolans framtid bygger kanske på dataspel.

IT-gurun Nicholas Negroponte noterade att pojkar generellt presterade sämre än flickor. Pojkarna saknade helt studievana. Av analyser på MIT MediaLab framgick att begåvade och intelligenta pojkar blev "förstörda" av Dataspel.
Pojkarna lärde sig tänka strategiskt, medan all undervisning skedde seriellt. Skolan lär först plus, sen minus, sen multiplikation och sist division. Sen skall allt kombineras successivt. Om skolan i stället gav ett problem (Du har fem äpplen á 15:- kronor kilot som skall delas på fyra barn, där ett skall ha ett halvt äpple, till priset av ett helt äpple (á 300g). Vad skall respektive barn betala?) och sa till pojkarna: ”Ni har fyra olika verktyg, addera, subtrahera, multiplicera och dividera, för att lösa problemet. Hur verktygen fungerar etc. finns i verktygslådan (bilaga). Denna metod passade dataspelarna och de löste problemet snabbt.

Skolan i dag bygger fortfarande på katekespedagogik. Prästen/läraren lär ut kunskap, som du kan ha glädje av ev. i framtiden.

2014 måste skolan bli lika pedagogisk som dataspelen. Verktygslådan är i dag gigantisk och lätt tillgänglig på Internet. Skolan blir en plats där man tränas att lösa problem och att lösa dem tillsammans. Skolans utgångspunkt är ett samhälle med växande välfärd och där alla medborgares förmåga tas till vara.

Redan sexåringarna delas upp i "lag" (team) med sju barn i vart lag. Pojkar och flickor jämnt fördelade. Tillsammans skall de utföra olika uppgifter. Lärarna fungerar coacher och hjälper "lagen" hitta i verktygslådan. Man tävlar mot de andra lagen. När man klarat en nivå, blir man uppflyttad till nästa nivå, med större svårighets grad.

Inom laget vet man inte vem som skall svara för laget vid prov, därför måste laget se till att alla har samma kunskapsnivå. Man måste undervisa varandra. Det finns inga klasser, utan man tävlar mot alla lag i skolan. Laget jobbar med alla ämnen. Efter hand tävlar man mot andra skolor och även regionala och nationella tävlingar finns. Men framför allt tävlar man mot sig själv, för att komma upp på en så hög nivå som möjligt. Tävling är det som stimulerar inlärningen.

Verktygslådan är undervisning, laborationer, föreläsningar från Internet, från lärare och undantagsvis från böcker.

Laget löser de problem de har fallenhet för. Lösningen ger olika poäng, men den gör att lagen styrs mot olika inriktningar. Efter hand får lagen olika specialiseringar, vilket innebär att det skall vara möjligt att byta lag, om man vill.


När ett lag uppnått en viss (kunskaps-) nivå, har laget tagit ”studenten” och skall ut i livet och försörja sig. #skola

1 kommentar:

Cecilia sa...

Mycket intressant inlägg! Många delar av världen som tänker i gamla banor och försöker komma på något nytt utifrån de gamla traditionerna istället för att riva upp de gamla tankebanor och funderar över - jag lever folk idag? Hur kan vi läsa problemet, exempelvis lärandet, utifrån dagens tekniker O kunskaper om människan?