2009-05-16

Jag är nyhetsfreak!

I hela mitt medvetna liv har jag noggrant följt var ekosändning i radio. Halv ett och kvart i sex ekosändningarna har varit helig tid, då barnen fått åthutningar om de stört. Var dag har jag sett Nyheterna, ABC, Rapport och Aktuellt. Under min tid på Ericsson lyckades jag på kvällen någonstans i Asien, via kortvåg få in Lunchekot och höra hur ”I en vetenskaplig undersökning som sjuksköterskeförbundet beställt framgår att sjuksköterskor mår bättre om de har högre lön och kortare arbetstid. Följt av en lång intervju med sjuksköterskornas ordförande, som äntligen fått belägg för vad hon länge trott.” Detta exempel har jag många gånger berättat som lågvattenmärke på nyhet.

På senare tid blir dessa lågvattenmärken allt vanligare. ”Vad är detta för nyhet?” frågar man sig. Svaret kommer direkt. Det var ingen nyhet, det var en trailer (reklam) för ett eget radioprogram.
Således är Ekots förstanyhet oftast en trailer för Kaliber eller Konflikt. Rapport gör reklam för förnedringsprogrammet Uppdrag Granskning och Nyheterna för TV4s motsvarighet Kalla Fakta.

Effekten av detta är att jag inte längre är en nyhetsfreak. Från det maniska behovet av att ständigt vara uppdaterad, känner jag mig fånig som sitter och lyssnar till reklam. Jag struntar i den ena ekosändningen efter den andra. Trist utveckling i Public Service och TV4. Tur att BBC fortfarande fungerar som en oberoende nyhetskälla.

5 kommentarer:

Cissililia sa...

Nämen! Jag är imponerad! Äntligen måste jag få utropa! Kram pappa

susan sa...

"Hela ditt medvetna liv", hm....

När tycker du att medvetandet börjar?

:D

Hallerby sa...

Så långt tillbaka jag minns. Innan dess var jag nog en ganska omedveten figur.

hundens husse sa...

Betyder detta att jag FÅR ringa 19.30?

Anonym sa...

Ring aldrig då Dagens Eko, Aktuellt eller Rapport pågår, det har jag försökt att programera min kropp till. Men, med fatala misstag. Den Stockholmska ironin kastades in i skallen min, retilsnabbt: "Jaha, det är dags för Aktuellt på TV nu. Tack ska du ha, jag trodde att jag skulle glömma det!” sagt innan jag hunnit säga ...hej. Detta inlägg ska intensivt följas upp under en ettårs(per)iod!
/Vimpas husse