2012-08-31

I framtiden får fordon ej föras fortare än femti

Alla skall satsa på järnvägen. 100 MILJARDER räcker knappt. Man satsar på järnväg för att vinna röster från nostalgiska tanter och farbröder födda på femti- och sextitalet.

Spårväg och järnväg är ett 150 år gammalt system. Ett dåligt system. Bortkastade pengar. Att satsa på snabbtåg är lika fel som när man en gång satsade på SST/Concord.
 Järnväg är dyrt att bygga och underhålla. Järnväg skall gå rakt, utan backar eller kurvor, och skapar svåra sår i landskapet, Järnväg är bullrigt med dålig acceleration och gigantiska bromssträckor. Hjulen blir åttkantiga om man bromsar och rälsen måste slipas. På järnväg måste all trafik gå i samma hastighet. Om nåt går sönder stoppas all trafik. Järnväg kräver omstigning och omlastning. Via järnväg kommer man aldrig fram.

 Tänk om några av dessa 100tals miljarder i stället satsades på en lösning för framtiden. På kommande generationer i stället för tanterna och farbrödernas röster.
 Vi kan inte ha ett trafiksystem där folk skadas svårt och t.o.m. dör. Det är inte rimligt att fordon förs av förare fortare än femtio kilometer i timmen om vi skall undvika olyckor och trafikkaos.
Spårtrafik är framtiden, men absolut inte järnspår.

Hela bilindustrin är sedan flera år inriktad på och utrustad för spårtrafik. Såväl lastbilar, bussar som personbilar är mycket långt datoriserade, med navigatorer, sensorer, farthållare, och olika varnare. Men styra och hålla reda på vägen gör fortfarande människor, den delen som skapar olyckor, felkörningar, bortkastad tid och trafikkaos. Vad vi saknar är spåret och det måste samhället lägga. Det digitala spåret.

 Det digitala spåret är en kombination av spår i vägbanan ( typ: en infälld tråd), optiskt spår till vägräcke, GPS och år 2018 Gallileo och  optisk läsning av skyltar samt vägmarkeringar,.
Fordonen positioneras på vägbanan av det digitala spåret och leds av en trafikkoordinator (dator). Fordonen kommunicerar med varandra och trafikkoordinatorn och optimerar körningen.
Du lägger in din destination i navigatorn och kör (långsammare än 50 km/tim) tills du kommer till en väg som fått digitalt spår. Där tar datorn över och kör dig på snabbast, smidigast, säkrast sätt till din destination. Om det digitala spåret saknas mot slutet får du själv köra fram till målet. På sikt skall alla vägar och gator ha digitalt spår.

Genom att fordon packas till tåg på motorvägar blir det mindre luftmotstånd och energiförbrukningen går ned (jmf tåg). Detta gäller speciellt lastbilar, därför är det viktigt att motorvägarna snart får digitala spår. Ganska snart bör man kunna skicka gods förarlöst mellan godsterminalerna.

Det är ingen avancerad teknologi att programmera trafikkoordinatorn så att trafiken blir säker och att olyckor undviks. Redan i dag har såväl stora båtar, som flyg digitala spår. För färjorna ligger de permanenta och ingen människa får ingripa i framförandet (då går det som för kryssningsfartyget i Italien).

 Ett lands välstånd står i proportion till dess förmåga att kommunicera. Med digitala spår får vi snabba, säkra miljöoptimerade godtransporter och dessutom trevliga persontransporter. Vi får en lätt övergång till eldrift för fordon (om man lämnar batteritänkandet) med säkra blixtsnabba laddningar av fordonens kondensatorer.

 För MC gäller inte digitala spår. Det är klart att järnvägar finns kvar. Tunnelbana är nödvändigt och malm/timmer/flytande bränsle kommer att köras på järnväg länge.
Nu satsas hundra miljarder på att få det 150 år gamla järnvägssystemet att fungera. Det kan aldrig bli modernt.

Om man tog en del av dessa miljarder och i stället satsade på modern teknik och framtida lösningar med digitala spår, skulle vi slippa olyckor, förseningar, byten, släpa på bagage och barnvagnar, vänta på gods etc.
 Lastbilar och bussar kan vara 100 meter eller 2,5 meter. Även i hastigheter mot 200 km/tim blir avståndet mellan bilar drygt en meter. När första bilen bromsar, bromsar alla, Glider någon ur tåget, kopplas det snabbt ihop.

Jag tycker att Folkpartiet skall vara förnyaren i framkanten, inte släpvagnen som snart tappas. I detta fall är framtiden digitala spår inte 100 år gamla järnspår.

Inga kommentarer: